Webtekst en SEO-webteksten

Dat je als bedrijf een website nodig hebt, daar hoef ik je hopelijk niet van te overtuigen. Maar het belang van goede webteksten wordt vaak onderschat. Gelikt design en afbeeldingen trekken de aandacht. Maar uiteindelijk is het de inhoud die de doorslag geeft.

Goede webteksten

Goede webteksten schrijven is geen eenvoudige opgaaf. Zelfs voor mij als tekstschrijver is het een lastige klus. Ik moet constant een afweging maken tussen wat jij wilt vertellen en de informatiebehoefte van de lezer. Een goede webtekst vindt de perfecte balans tussen het doel van de schrijver en de verwachtingen van de lezer.

Een webtekst moet kortom voldoende, maar niet te veel informatie bevatten. Want dan raakt de lezer verveeld en haakt hij af. Verder moet de informatie die je verstrekt natuurlijk feitelijk juist zijn, moet er voldoende samenhang zijn én moet je tekst logisch zijn opgebouwd. Door hier aandacht aan te besteden, leg je het fundament voor een goede tekst.

Pas als als dat fundament stevig genoeg is, kun je aandacht schenken aan bouwstenen als formulering, stijl, zinsbouw, woordkeus en – ook niet onbelangrijk – spelling en interpunctie. Je ziet: er zijn veel dingen waar je aan moet denken. Goed om te weten dat ik al die zaken in mijn achterhoofd houd als ik jouw tekst schrijf.

Maar ik ben nog één ding vergeten te vertellen …

SEO-webteksten

Eerst moet je iemand nog op je website zien te krijgen. Tenzij iemand gericht op zoek is naar jou, is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Zoekmachinevriendelijke SEO-teksten spelen een belangrijke rol in in de vindbaarheid van je website. Als SEO-copywriter schrijf ik teksten die zowel zoekmachines als je lezer bekoren.

Naast (potentiële) klanten worden je webteksten immers ook ‘gelezen’ door Google en andere zoekmachines. Het is dus belangrijk om de aandacht van mens én (zoek)machine te trekken. Google is een erg kritische lezer. Je kunt de zoekmachine zien als een soort scherprechter. Vindt Google jouw teksten niet relevant en interessant? Dan sterven ze een vroege dood.

Als het schrijven van goede teksten een kunst is, is SEO-copywriting een wetenschap. Een SEO-copywriter weet waar zoekmachines een tekst op afrekenen en houdt daar rekening mee bij het schrijven. Zonder je lezer uit het oog te verliezen natuurlijk. Want uiteindelijk zijn het mensen die iets van je kopen, niet Google.

Daarom focus ik me naast het optimaliseren van je online vindbaarheid op conversieoptimalisatie. Want alleen meer bezoekers, daar koop je niets voor. Ik help je website of webshop kortom aan meer bezoekers én verander ze in kopers.

Magie? Nauwelijks. Ik ben geen tovenaar. ‘Magische formules’ bestaan niet. Hoogstens kun je spreken van het geheim van de smid. Dat ‘geheim’ bestaat vooral uit afwegingen maken tussen wat je lezer en wat Google belangrijk vindt.

Dat klinkt misschien simpel, maar is het niet. Door mijn kennis en vooral ervaring weet ik altijd de perfecte balans te vinden. Dus bespaar jezelf een hoop frustraties en laat je tekst door mij schrijven. Laat mij doen waar ik goed in ben, zodat jij je kunt focussen op jouw corebusiness.

Mobile-friendly

Bezoekers raadplegen je website steeds vaker vanaf een mobiel apparaat (smartphone, tablet). Deze mobiele gebruikers hebben een ander doel en andere informatiebehoefte. Ik zorg ervoor dat je webteksten ook de aandacht van de gehaaste mobiele gebruiker vasthouden. Anders verlies je al snel de helft van je potentiële klanten.

Behoefte aan een webtekst die in het oog van Google én van je lezer springt? Neem contact met me op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.