Copy, content en méér

Taaladmiraal Copywriting is thuis in alle tekstsoorten: commerciële (copy), informatieve (content) en zakelijke (bedrijfsjournalistieke) teksten.

Copy

Copy mag dan wel ‘kopiëren’ betekenen, maar dat is zowat het tegenovergestelde van wat een copywriter doet. Puttend uit zijn creativiteit en inspiratie, schrijft een copywriter originele reclameteksten en andere wervende teksten, bedoeld om een product, dienst of idee aan de man te brengen. Denk aan teksten voor advertenties, brochures en websites. Copy is bedoeld om prospects over de streep te trekken en klanten van hen te maken.

Content

Content slaat op alle relevante informatie die je potentiële klanten aanbiedt op je website en via je socialmediakanalen. Dat kan informatie zijn over je organisatie, je product of dienst, of de branche waarin je actief bent. Die informatie kun je aanbieden in de vorm van bijvoorbeeld een blog of white paper. Hoewel niet direct gericht op sales, is content belangrijk voor leadgeneratie, het versterken van je merk en reputatie, en het transformeren van suspects in prospects.

Zakelijke teksten

Copy en content richten zich vooral op (potentiële) klanten. Er zijn echter ook teksten die zich op andere stakeholders richten: medewerkers, relaties en het algemeen publiek. Onder deze (pr-)teksten vallen onder andere je bedrijfsmagazine, jaarverslag en personeelsblad.

Persoonlijke teksten

Incidenteel schrijf ik ook tekst voor particulieren. Vaak gaat het dan om teksten voor speciale gelegenheden. Denk aan tekst voor een eulogie of necrologie, een uitnodiging (huwelijk, jubileum) of rouwadvertentie. Ook het redigeren of corrigeren van scripties en proefschriften valt in deze categorie teksten.